تبلیغات
کتاب خانه تخصصی ادیان و مسیحیت پژوهی

کتاب خانه تخصصی ادیان و مسیحیت پژوهی
دانلود منابع ادیان و مسیحیت شناسی: فیلم،‌ کتاب، مقاله، پاورپوینت و ...
در پاسخ به سوالی که (در اینجا) پیش از این از ما درباره منهاج فردوسیان پرسیده بودند،‌ به دیدگاه‌های شک برانگیز این جریان پرداختیم و آوردیم که:

اینها معتقدند بوسیدن دست پدر و مادر به دلیل حدیث زیر مجاز نیست:
قال علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام):
«لَا یقَبِّلِ الرَّجُلُ یدَ الرَّجُلِ فَإِنَّ قُبْلَةَ یدِهِ کالصَّلَاةِ لَهُ» یعنی: «کسی دست کسی را نبوسد؛ زیرا بوسیدن دست کسی، مثل نماز گزاردن برای اوست» (بحار الأنوار/۷۵/۳۴۵؛ مستدرک ‏الوسائل/۹/۷)

اولا: این ها انقدر در برداشت از روایات و فقه ضعیف و کم مایه اند که حتی چنین مساله ای را نمی توانند درست تحلیل کنند.
ثانیا: مگر اینها نمی گویند ما مسائل اختلافی را نمی پذیریم. کدام مرجع تقلیدی گفته بوسیدن دست پدر و مادر حرام است؟‌ بوسیدن دست پدر و مادر به اتفاق نظر همه مراجع بی اشکال است. پس این ها مشی خود را هم قبول ندارند.
ثالثا: این نظر حاج فردوسی بوی نامطبوع وهابیت را از شهر قم به مشام می رساند و لابد بعد از این می خواهند به بحث بوسیدن ضریح و ... برسند.
پس از این مطلب یکی از مریدان این جریان، در پاسخ برای ما نوشته است:
«در مورد نظر منهاج فردوسیان در بوسیدن دست پدر و مادر
اولا مشخص می شود که شما هیچگونه مطالعه ای در روایات و احادث و حتی نظر مراجع هم ندارید
تمامی مراجع قبل از اذعان به اشکال نداشتن بوسیدن دست پدر و مادر تصریح می کنند که " فقط " باید دست پیامبر و علما رو بوسید
ثانیا مشخص می شود شما هیچ گونه شناختی از منهاج فردوسیان ندارید . چرا که اگر با منهاج آشنا بودید می دانستید که منهاج راه احتیاط را در پیش میگیرد و ان اینکه وقتی روایات از بوسیدن دست غیر پیامبر و وصی پیامبر شما را نهی کرده و هیچگونهاشاره ای در خصوص جایز بودن بوسیدن دست پدر و مادر ندارد ، انگاه عقل سلیم حکم می کند که محتمل ترین راه را در پیش گیریم و احتیاطا دست کسی را غیر از پیامبر و وصی پیامبر نبوسیم . کجای این مطلب خلاف احتیاط است ؟
ثالثا تحلیل درست شما از روایات منع بوسیدن دست ، چیست که منهاجیون را در فهم روایات ضعیف قلمداد می کنید ؟»

در پاسخ به پاسخ ایشان چند نکته را عرض می‌کنیم که برای مشاهده آن ادامه را بخوانید..




ایشان نوشته‌اند: « تمامی مراجع قبل از اذعان به اشکال نداشتن بوسیدن دست پدر و مادر تصریح می کنند که " فقط " باید دست پیامبر و علما رو بوسید».
اولا هیچ یک از مراجع نگفته‌اند فقط باید دست پیامبر و علما را بوسید. کلمه باید معنی وجوب دارد و هیچ یک از مراجع عظام بوسیدن دست علما را واجب نمی‌دانند.
ثانیا: این استدلال که لازم دانستن بوسیدن دست پیامبر و علما به مفهوم حرمت بوسیدن دست دیگران است، پس بوسیدن دست پدر و مادر حرام و جایز نیست. چرا که بدعت خواهد شد،‌ استدلال غلطی است که از مبنای ابوالقاسم کعبی از علمای اهل سنت در زمان غیبت صغری گرفته شده. علمای زیادی نیز این استدلال را در بحث نهی از ضد خاص رد کرده اند و می‌توانید مراجعه کنید.
ضمن این که نمی‌توان گفت هر چیزی را که دین یا روایت نگفته اشکال دارد. تنها وقتی می‌توان مواردی که در روایات آمده را دارای اشکال دانست که آن را بدعت بدانیم. بوسیدن نیز مساله ای است که وهابیت آن را بدعت می‌دانند. با این استدلال که در روایت نیامده است. نگرانی این است که نکند منهاج فردوسیان هم دنباله رو همین مسلک باطل باشد! کاش در جایی در سایت این جریان علیه وهابیت،‌ سلفی گری و اندیشه‌های باطلشان مطالبی می‌نوشتند تا حداقل این نگرانی کم شود.
ثالثا: مگر استحباب یک مساله را فقط از روایاتی که دستور به عملی می‌دهند،‌ باید برداشت کرد؟ ما یک قول معصوم داریم یک تقریر و تایید. در جایی که شخصی رفتاری انجام می‌دهد و پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام او را زجر و نهی نمی‌کنند،‌ بلکه در حال مشاهده آن رفتار ، آن را با سکوت خود تقریر می‌کنند،‌ نشانه تایید آن رفتار و استحباب انجام آن و حداقل مباح بودن آن است.
رابعا: روایات متعدد داریم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم وقتی فاطمه سلام الله علیها وارد می‌شدند، ایشان برمی‌خاستند و دست فاطمه علیها سلام را می‌بوسیدند. متقابلا نیز حضرت زهرا سلام الله علیها دست پیامبر را می‌بوسیدند. حال شیعه و سنی نقل کرده‌آند که اصحاب با دیدن این موضوع،‌ همین رفتار را با پدر و مادر خود انجام می‌دادند. پیامبر اسلام نیز که شاهد تقلید این رفتار صحابه خود بودند،‌ هیچ عکس العملی برای بازداشتن آنان از این عمل انجام نمی‌دادند و این خود تاییدی بر استحباب چنین عملی است. این مبنا مورد اتفاق تمام مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی است به جز: وهابیت (ر.ک: المستصفی من علم الاصول،‌ غزالی،‌ ج1، ص 130و الوجیز فی اصول الفقه، عبدالکریم زیدان، ص167و الوجیز،‌ وهبه الزحیلی،‌ ص 35. ). باز همان نگرانی به سراغ ما می‌آید که نکند منهاج فردوسیان هم دنباله رو همین مسلک باطل در لباس شیعی باشد. دقت کنید که نمی گوییم این گروه وهابی هستند و خدا نکند که اتهام ناروا به کسی وارد کنیم. اما می گوییم این حرف‌ها مشکوک است و بوی مبانی سلفی از آن استشمام می‌شود.
خامسا: حتی فراتر از بوسیدن دست پیامبر،‌ بوسیدن دست عالم و پدر و مادر، یا حتی بر اساس روایات بوسیدن دست یا پای هر فرد صالحی که صفت نیکی در وی وجود دارد نیز جایز است.
سادسا: بر اساس روایات،‌ بوسیدن دست سادات که غیر معصومند، و نه پیامبرند و نه امام، نیز مستحب است. در روایتی از امام جعفر صادق علیه السلام در اصول کافی(ج 3 ، ص 267) آمده است: لا یقبل رأس احد و لا یده إلا رسول الله أو من ارید به رسول الله صلی الله علیه و آله : نباید سر یا دست کسی بوسیده شود مگر دست پیامبر خدا صلی الله علیه و آله یا کسی که از او پیامبر خدا صلی الله علیه و آله قصد شود. به استناد این روایت علما استحباب بوسیدن دست سادات را به نیت این که از اولاد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هستند و احترام جدشان،‌ برداشت می‌کنند.
سابعا: همه علما در مقابل مواردی که گفتیم، اذعان دارند که بوسیدن دست دیگری به خاطر ثروت،‌ پرستش، بوسیدن دست شخص ناصالح، بوسیدن دست بدعتگزار،‌ نه تنها مکروه بلکه در برخی موارد مانند پرستش، حرام قطعی است. اما در جایی که برای احترام و تقرب به خداوند باشد، به ویژه پیامبر، معصومین، علما و پدر و مادر، جایز و مستحب است.
ثامنا: در مورد ضعف و کم‌مایگی در تحلیل روایات و احادیث،‌ همین کافی است که منهاج فردوسیان خودشان را از علما و اهل بیت جلوتر می‌دانند. وقتی یک مرجع تقلید مساله ای را جایز یا مستحب می‌داند،‌ آقایان می‌گویند چون نظر مرجع دیگری متفاوت است، پس به نظر هیچ یک از این مراجع نباید عمل کرد. ما از حاج فردوس این سوال جدی را داریم که چگونه شما انتظار دارید فتاوای متفاوت حضرت امام خمینی رحمه الله علیه،‌ مرجع تقلید مسلم و کسی که عمری را در فهم دین و فقه گذراند، دور بریزیم اما بیاییم به دیدگاه شما عمل کنیم؟! شما چقدر در دین متخصص هستید؟
از این گذشته، منهاج فردوسیان،‌ نه تنها در تحلیل روایات درست عمل نکرده، بلکه نظر مراجع را نیز درست نفهمیده‌ است. دیدگاه مراجع در پاسخ به استفائات در این باره چنین است که: بوسیدن دست دیگران مکروه است مگر این که بوسیدن دست عالم دینی باشد یا بوسیدن دست سادات برای احترام به پیامبر یا بوسیدن دست کسی برای احترام مانند پدر و مادر، معلم،‌ بزرگترها مانند دایی و عمو و... که در این صورت مستحب است. منهاج فردوسیان در این استفتائات،‌ مانند این عمل کرده که لا اله را می بیند اما چشم را بر الا الله می‌بندد.
تاسعا: استدلال کرده‌اید که "عقل سلیم می‌گوید احتیاط و کجای کار ما خلاف احتیاط است؟" در پاسخ عرض می‌کنیم، احتیاط یکی از مبانی اصولی محکم و متقنی است که هیچ کس آن را انکار نمی کند و‌ ما نیز منکر مطلوبیت احتیاط نیستیم. اما همان عقل سلیمی که می‌گوید احتیاط، همچنین می‌گوید، عسر و حرج در دین نیست. کسی که بخواهد در تمام فروعات دینی خود فقط عمل به احتیاط کند و تقلید را کنار بگذارد، دچار عسر و حرج کمرشکنی در زندگی خواهد شد. شما هدفتان ارائه یک چهره دشوار و ناشدنی از دین و گریزاندن مردم و جوانان از آن است یا آن گونه که پیامبر فرمودند بعثت علی شریعه سمحه سهله یا مَا جَعَلَ عَلَیْكُمْ فِى الدِّینِ مِنْ حَرَج،‌ چنین شریعتی و دینی را می خواهید پیاده کنید؟ آیا می‌دانید صرف عمل به احتیاط برای همه مردم از پیر و جوان و کودک چه مسائلی را برای جامعه پدید خواهد آورد؟
عاشرا: سوال من از شما منهاج فردوسیان این است که اگر داعیه شما این است که فقط باید به احتیاط عمل کرد،‌ و فتاوای اختلافی و مراجع را به کناری نهاد، پس چرا دایره احتیاط خود را در همین چیزهایی قرار داده‌اید که وهابیت مطرح می‌کند: مانند بوسیدن و شهادت ثالثه و ...؟ آیا فقط در همین‌ها احتیاط می‌کنید یا این که در همه مسائل دینی‌ و احکام شرعی‌تان؟ نگرانی این است که نکند تومنون ببعض و تکفرون ببعض باشید. آیا شما مبنای احتیاط خود را در همه فروعات فقهی و جزئیات زندگی به کار می‌گیرید؟ 

پاسخ سایر نکات مربوط به کامنت شما نیز باشد برای فرصتی مبسوط




طبقه بندی: مقاله،
برچسب ها: وهابیت، بوسیدن دست، منهاج فردوسیان، بوسیدن دست پیامبر، بوسیدن دست پدر و مادر، بوسیدن دست برای احترام، نظر مراجع،

اشتراک و ارسال مطلب به:

[ چهارشنبه 2 مهر 1393 ] [ 06:21 ق.ظ ] [ شهاب ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم.

1. انتشار محتوای پست های رمز دار این سایت در اینترنت مجاز نیست.
2. در صورت مشکل در دانلود و دریافت فایل ها، نخستین پست وبلاگ را بخوانید تا راهنمایی شوید.
3. پاورپوینت هایی را دانلود کنید که مبحث آن را به صورت حضوری در کلاس گذرانده اید. در غیر این صورت ممکن است برخی از محتوای پاورپوینت ها برای شما کارایی لازم را نداشته باشد.
4. از شاگردان عزیز، کسانی که در زمینه طراحی گرافیک،‌ طراحی پاورپوینت، تدوین فیلم و کلیپ، مقاله نویسی، ویرایش، ترجمه، وبلاگ نویسی و ... مهارت داشته و آمادگی همکاری دارند، تقاضا می کنم تا در صورت تمایل از طریق ایمیل یا بخش نظرات اعلام کنند.
برای همه شما عزیزان آرزوی موفقیت روز افزون دارم.
نویسندگان
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :





Powered by WebGozar

امکانات وب